|
|
|
|
Oct 22 2004, 03:52 PM
|
jaś skoczowski
Grupa: Użytkownicy
Postów: 793
Dołączył: 8-July 04
Skąd: Leif Erikson:) Nr użytkownika: 11
Organizacja: LDN:)
Poglądy Polityczne:e.m.w.n.h.
|
nie ma tu niestety działu filozofia (to by¶my się z Adzim ucieszyli, jakby był ). więc pisze tu o IRRACJONALI¬MIE. jestem gor±cym zwolenikiem tego podej¶cia do ¶wiata. rozumowe poznanie może i jest jedynym sposobem poznania. ale całkowicie wadliwym. raz: każde słowo wymaga definicji, a rozum posługuje się słowem. w takim razie definicja zawsze wymaga zdefiniowania. dwa: jedyne pewne kryteria prawdy to te, które wymagaj± wykorzystania stwierdzeń oczywistych (typu: je¶li co¶ jest a, to nie moze być nie-a). co¶ jest oczywiste, jeżeli nie trzeba już tego uzasadniać. moim zdaniem wynika z tego, że jedynym sposobem ustalenia znaczenia słów i kryteriów prawdy jest zdfanie się na intucję. i moja teza (lub aksjomat, co kto woli) brzmi: intuicja jest zjawiskiem nieracjonalnym.
--------------------
Like a bird on the wire Like a drunk in midnight choir I have tried in my way to be free
Jesus died for somebody's sins but not mine Meltin' in a pot of thieves Wild card up my sleeve Thick heart of stone My sins my own They belong to me, me
"Adam Smith's economics are not the economics of individualism; they are the economics of landowners and mill-owners"
Albert Jay Nock
|
|
|
|
Oct 25 2004, 05:16 PM
|
kossak
Creature - Townsfolk
Grupa: Użytkownicy
Postów: 303
Dołączył: 13-July 04
Skąd: Brodnica Nr użytkownika: 28
Jabber Id: kossak@chrome.pl
Poglądy Polityczne:A-chrześć.
|
bałem sie to głosno powiedzieć :]
--------------------
When Anarchist comes into play, you may return target sorcery card from your graveyard to your hand.
Those who will not follow are doomed to lead.
|
|
|
|
Oct 25 2004, 05:44 PM
|
jaś skoczowski
Grupa: Użytkownicy
Postów: 793
Dołączył: 8-July 04
Skąd: Leif Erikson:) Nr użytkownika: 11
Organizacja: LDN:)
Poglądy Polityczne:e.m.w.n.h.
|
podaj mi dobry dowód, że a to nie jest nie-A? to jest oczywste prawda? a to znaczy, ze tego nie możesz rozumowo uzadanić ("bo tak jest" to nie ejst uzasadnienie", a stwierdzenie "bo facet nie jest kobitk±" zawiera do¶c grożne jest tautologi± - tak naprawdę nei mogę być nazywany kobiet±, bo jestem mężczyzn±. nie ma innego powodu. narz±dy rozrodcze? efekt działania hormonów na t± sam± materię. ale materia, z której jestem, jest taka sma, jak ta, z której zbudowana jest kobieta). przyjmujesz to intuicyjnie. i dalej twierdzisz, że racjonalizm jest ufundowany na solidnych podstawach?
poza tym, jesli rozum jest atki cudowny, to opisz zmianę za pomoc± słów. bez odwołań do obrazów, albo przeno¶ni - to s± znamiona irracjonalizmu, intuicjonizmu wła¶nie. nie ma innej definicji racjonalizmu, któr± można przeciwstawić irracjonalizmowi - przynajmniej według pana Ajdjukiewicza
--------------------
Like a bird on the wire Like a drunk in midnight choir I have tried in my way to be free
Jesus died for somebody's sins but not mine Meltin' in a pot of thieves Wild card up my sleeve Thick heart of stone My sins my own They belong to me, me
"Adam Smith's economics are not the economics of individualism; they are the economics of landowners and mill-owners"
Albert Jay Nock
|
|
|
|
Oct 25 2004, 06:48 PM
|
kossak
Creature - Townsfolk
Grupa: Użytkownicy
Postów: 303
Dołączył: 13-July 04
Skąd: Brodnica Nr użytkownika: 28
Jabber Id: kossak@chrome.pl
Poglądy Polityczne:A-chrześć.
|
przed godzink± uczylem sie na sprawdzian z polskiego, z oswiecenia, i stwierdzam ze jednak racjonalizm to syf :] z drogiej strony irracjonalizm tez jest jakis taki... dziwny. mysle ze mozna to jakos pogodzic, chyba jest cos posrodku, nie? :]
--------------------
When Anarchist comes into play, you may return target sorcery card from your graveyard to your hand.
Those who will not follow are doomed to lead.
|
|
|
|
Oct 25 2004, 07:28 PM
|
jaś skoczowski
Grupa: Użytkownicy
Postów: 793
Dołączył: 8-July 04
Skąd: Leif Erikson:) Nr użytkownika: 11
Organizacja: LDN:)
Poglądy Polityczne:e.m.w.n.h.
|
mnie chodzi tylko o to, że racjonalizm nie istnije bez pocz±tkowych, nierqacjonalnych aktów, np. przyjęcia pewnych pojęć, choćby zbioru pustego. nie da się ich wykombinować, z czego¶ wyci±gn±ć rozumem
co do sprqdzianów z polskiego - staaaaaaaary, nawet nie wiesz jak bardzo szczę¶liwy jestem, ze już NIGDY nie zobaczę mojej polonicy jako egzaminatorki. no chyba, że w złych snach. powodzenia, nie dziękuj.
--------------------
Like a bird on the wire Like a drunk in midnight choir I have tried in my way to be free
Jesus died for somebody's sins but not mine Meltin' in a pot of thieves Wild card up my sleeve Thick heart of stone My sins my own They belong to me, me
"Adam Smith's economics are not the economics of individualism; they are the economics of landowners and mill-owners"
Albert Jay Nock
|
|
|
|
Oct 26 2004, 07:53 AM
|
UsEr
Grupa: Użytkownicy
Postów: 285
Dołączył: 13-August 04
Skąd: -...- Nr użytkownika: 92
|
QUOTE(kossak @ Oct 25 2004, 07:47 PM) przed godzink± uczylem sie na sprawdzian z polskiego, z oswiecenia, i stwierdzam ze jednak racjonalizm to syf :] z drogiej strony irracjonalizm tez jest jakis taki... dziwny. mysle ze mozna to jakos pogodzic, chyba jest cos posrodku, nie? :]
Po ¶rodku jest zwykły tak zwany zdrowy rozs±dek .
--------------------
"co zrobisz , gdy rozkaz zabrzmi groźnie ,
będziesz protestować , czy podawać gwoździe ? "
|
|
|
|
Oct 26 2004, 03:14 PM
|
Adzi
Grupa: Użytkownicy
Postów: 256
Dołączył: 12-July 04
Skąd: Podlasze Nr użytkownika: 24
Organizacja: Bractwo Wolnego Ducha
|
Dużo w kwesti irracjonalizmu ma do powiedzenia Bergson, to on chyba zapocz±tkował t± ideę.
Ale po co się kłócić, za pomoc± czego sie poznaje, jeżeli chcesz co¶ poznać dogłębnie tu użyjesz wszelkich sił aby to zrobić, nie ważne jak to będzie się nazywać.
--------------------
Kto jest zagrożeniem dla mojej wolności, jest moim wrogiem.
Miej świadomość, będziesz mógł robić co chcesz.
"Co jest pieczęcią wolności ? Przestać się wstydzić samego siebie !" F.Nietzsche
|
|
|
|
Oct 26 2004, 06:17 PM
|
kossak
Creature - Townsfolk
Grupa: Użytkownicy
Postów: 303
Dołączył: 13-July 04
Skąd: Brodnica Nr użytkownika: 28
Jabber Id: kossak@chrome.pl
Poglądy Polityczne:A-chrześć.
|
QUOTE Po ¶rodku jest zwykły tak zwany zdrowy rozs±dek nazwany przez wybitnego mysliciela naszej epoku Harrego "Hatcheta" chłopskim rozumem :]
--------------------
When Anarchist comes into play, you may return target sorcery card from your graveyard to your hand.
Those who will not follow are doomed to lead.
|
|
|
|
Oct 26 2004, 07:39 PM
|
jaś skoczowski
Grupa: Użytkownicy
Postów: 793
Dołączył: 8-July 04
Skąd: Leif Erikson:) Nr użytkownika: 11
Organizacja: LDN:)
Poglądy Polityczne:e.m.w.n.h.
|
zdrowy rozs±dek to przyjmowanie pewnych oczywisto¶ci, a te zawsze s± umowne, za kryteria prawdy. a ja niekoniecznie muszę zgadzać się z pewnymi umowami ludzkmimi. je¶li zostanę do uznania ich zmuszony, to anarchizm pójdzie się kopać. co do racjonalizmu niezdroworozs±dkowego, to jest tak: żeby o czymkolwiek my¶leć, trzeba zrozumieć, co znaczy słowo "jest". bo inaczej nie bedziesz wiedział, o czym mówisz. wszystko odnosi się do słowa jest - zarazem wszystkie rzeczy tego ¶wiata, jak i wszystkie my¶li. zgodzisz się, że twoje my¶li istniej±, prawda (tu też się trzeba umawiać )? zreszt± - istniej± bez tego jako zapis chemiczny w twoim mózgu. yak więc jest odnosi się do wszystkiego. i tu mamy problem - a przynajmniej Grecy mieli - jak rozpatrwać wszystko? ja nie widzę sposobu, żeby można było (i Grecy też nie widzieli) rozpatrywać cokolwiek w oderwaniu od wszystkiego, bez przeciwstawienia czego¶ czemu¶ innemu, róznemu od tego czego¶ (żeby rozpatrzyć a musisz mieć nie-a). ale w tym wypadku nie ma niw-a, bo rozpatrujemy wszystko! co zrobili grecy - wykombinowali pojęcie niebytu. niebytu nie ma, jest przeciwnosci± bytu, czyli słówka "jest". można dzięki temu ustalić cechy bytu. problem w tym, ze to jest próba wyrażenia czego¶, czego nie ma! używasz do tego my¶lenia, czyli idei i słów, czego¶ co jest co jest. to pierwszzy kyks. jak to możliwe, by tym co istnieje wyrazić nieistniej±ce. nie umiem nawet uzasadnić, że tak nie ejst - przyjmuje, że to niemozlwe w sposób intuicyjny, wydaje mi sie, że mówić o czym¶, to zakładać tego istnienie. idĽmy dalej - je¶li niebyt jest (choć go nie ma!) tylko odwrotno¶ci± bytu, to sk±d wiemy jaki jest, skoro nie wiemy jaki jest byt? skad możemy twierdzić, że niebyt nie jest bytem? nie możemy, moim zdaniem. jednocze¶nie, je¶li nie uznamy, że tak jest, my¶lenie o czymkolwiek nie bedzie możliwe, więc racjonalizm wymaga założenia, nie daj±cego uzasadnić się racjonalnie, że a nie może być nie-a. my po prostu wyczuwamy, że tak musi być, żeby było dobrze. i tu uwaga do Adziego: Bergson zdaje się uważał intucjonizm za co¶ wykluczaj±cego racjonalizm. natomiast u mnie akt intuicji jest niezbędny, by w ogóle racjonalnie my¶leć.
--------------------
Like a bird on the wire Like a drunk in midnight choir I have tried in my way to be free
Jesus died for somebody's sins but not mine Meltin' in a pot of thieves Wild card up my sleeve Thick heart of stone My sins my own They belong to me, me
"Adam Smith's economics are not the economics of individualism; they are the economics of landowners and mill-owners"
Albert Jay Nock
|
|
|
|
Oct 26 2004, 08:11 PM
|
kossak
Creature - Townsfolk
Grupa: Użytkownicy
Postów: 303
Dołączył: 13-July 04
Skąd: Brodnica Nr użytkownika: 28
Jabber Id: kossak@chrome.pl
Poglądy Polityczne:A-chrześć.
|
nie byt mozna 'okreslic' nie okreslajac go, tzn nie byt jest tym, o czym nie myslimy, czyli go nie ma. druga sprawa: czy niebyt jest przeciwienstwem bytu, czy jego brakiem? jesli przeciwenstwem bytu, to co jest zerem? to troche jak z antymateri±, z tym ona jest, a niebyt nie-jest, ale nie mozna powiedziec ze go nie ma...
ale zamotalem :]
--------------------
When Anarchist comes into play, you may return target sorcery card from your graveyard to your hand.
Those who will not follow are doomed to lead.
|
|
|
|
Oct 26 2004, 08:55 PM
|
jaś skoczowski
Grupa: Użytkownicy
Postów: 793
Dołączył: 8-July 04
Skąd: Leif Erikson:) Nr użytkownika: 11
Organizacja: LDN:)
Poglądy Polityczne:e.m.w.n.h.
|
pisz±c, że nie-by jest nie do pomy¶lenie, to go nie wyrażasz -bo my¶lisz
tylko brak bytu jest jego przeciwieństwem. nic innego nie może być przeciwieństwem bytu (nie piszę tak naprawdę o bycie, tylko o poprawnym rozumowaniu, które by być poprawne, musi być oparte na wewnętrznie sprzecznych założeniach) byt to nie materia. napewne nie w sensie, w jakim rozumieli to eleaci, bo tak się nazywa ta szkoła filozoficzna - przed Platonem w grecji nie istniał podział na materie i niematerię. nie byłonawet dusza prawdopodobnie była podtrzegana jako pewna forma harmonii fizjologicznej.
--------------------
Like a bird on the wire Like a drunk in midnight choir I have tried in my way to be free
Jesus died for somebody's sins but not mine Meltin' in a pot of thieves Wild card up my sleeve Thick heart of stone My sins my own They belong to me, me
"Adam Smith's economics are not the economics of individualism; they are the economics of landowners and mill-owners"
Albert Jay Nock
|
|
|
|
Oct 27 2004, 08:17 AM
|
UsEr
Grupa: Użytkownicy
Postów: 285
Dołączył: 13-August 04
Skąd: -...- Nr użytkownika: 92
|
QUOTE(ja¶ skoczowski @ Oct 26 2004, 09:54 PM) pisz±c, że nie-by jest nie do pomy¶lenie, to go nie wyrażasz -bo my¶lisz
tylko brak bytu jest jego przeciwieństwem. nic innego nie może być przeciwieństwem bytu (nie piszę tak naprawdę o bycie, tylko o poprawnym rozumowaniu, które by być poprawne, musi być oparte na wewnętrznie sprzecznych założeniach) byt to nie materia. napewne nie w sensie, w jakim rozumieli to eleaci, bo tak się nazywa ta szkoła filozoficzna - przed Platonem w grecji nie istniał podział na materie i niematerię. nie byłonawet dusza prawdopodobnie była podtrzegana jako pewna forma harmonii fizjologicznej.
Zaraz zaraz . A od kiedy to widomo co to jest byt ? Z tym bytem to jest tak że zdefiniowno (czy też podjeto próby) cos o czym okre¶laj±cy tak na prwde nie maja pojęcia . Na dodatek ile filozofii czy też religii tyle okresleń . Ja ze swej strony się nie podejmuje tego roztrzygn±ć . Hehe.... chyba że doznam o¶wiecenia .
--------------------
"co zrobisz , gdy rozkaz zabrzmi groźnie ,
będziesz protestować , czy podawać gwoździe ? "
|
|
|
|
Oct 27 2004, 05:40 PM
|
jaś skoczowski
Grupa: Użytkownicy
Postów: 793
Dołączył: 8-July 04
Skąd: Leif Erikson:) Nr użytkownika: 11
Organizacja: LDN:)
Poglądy Polityczne:e.m.w.n.h.
|
no wła¶nie dlatego, że Grecy nie potrafili okre¶lić co to jest byt, dopóki nie wymy¶lił niebytu (czyli czego¶, czego nie ma) i nie porównał go z bytem, by móc co¶ tym bycie powiedzieć. prawda, że pięknie? ale pamiętaj - to nie moja wina, to przez Parmenidesa!
--------------------
Like a bird on the wire Like a drunk in midnight choir I have tried in my way to be free
Jesus died for somebody's sins but not mine Meltin' in a pot of thieves Wild card up my sleeve Thick heart of stone My sins my own They belong to me, me
"Adam Smith's economics are not the economics of individualism; they are the economics of landowners and mill-owners"
Albert Jay Nock
|
|
|
|
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:
Śledź ten temat
Dostarczaj powiadomienie na email, gdy w tym temacie dodano odpowiedź, a ty nie jesteś online na forum.
Subskrybuj to forum
Dostarczaj powiadomienie na email, gdy w tym forum tworzony jest nowy temat, a ty nie jesteś online na forum.
Ściągnij / Wydrukuj ten temat
Pobierz ten temat w innym formacie lub zobacz wersję 'do druku'.
|
|
|
|
|
|